تنظیم ارتباط از طریق شبکه با نرم افزار SQL Server مطلبی که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم .

آشنایی با نرم افزار Microsoft SQL Server

Microsoft SQL Server یکی از قدرتمند ترین و مرسوم ترین نرم افزار ساخت و مدیریت پایگاه داده می باشد که بر اساس درخواست دیگر نرم افزارها وظیفه ذخیره و بازسازی اطلاعات را برعهده دارد. این نرم افزار اولین بار توسط کمپانی Sybase ارائه شد و پس از مدتی کمپانی Microsoft امتیاز آن را با هدف ارتقاء آن و رقابت با دیگر شرکت ها مانند Oracle و IBM ، خریداری کرد. در سال 1989 اولین نسخه این نرم افزار به نام SQL Server 1.0 مخصوص OS2 به کاربران ارائه شد و تاکنون نسخه های متعددی روانه بازار شده است. اگر با دیتابیس هایی با حجم بالا در حد ترابایت یا جداولی با میلیونها ردیف کار می کنید، بایستی از نسخه ی enterprise بهره ببرید. بی شک می توان گفت Microsoft SQL Server 2020 یکی از قدرتمند ترین سیستم های مدیریت بانک اطلاعات و به عبارتی پایگاه داده می باشد. این سیستم به صورت ارتباط سرویس دهنده و سرویس گیرنده عمل می نماید به این صورت که درخواست ها از طریق سرویس گیرنده به سرویس دهنده ارسال می شود و با حداکثر سرعت آنالیز شده و پاسخ از طریق بررسی بانک اطلاعات موجود داده خواهد شد.

نحوه تنظیم ارتباط از طریق شبکه با نرم افزار SQL Server

برای اتصال راحت و مطمئن از طریق شبکه و یا بطور کلی امکان استفاده از Username و Password های دلخواه جهت اتصال به SQL Server ، فعال بودن حالت اعتبار سنجی Mixed ضرروی است.
برای تنظیم این مهم ابتدا برنامه SQL Server Management Studio را اجرا کنید و به دیتابیس مورد نظر متصل شوید و مراحل زیر را انجام دهید.

1 – روی شاخه اصلی دیتابیس کلیک راست کنید.
2 – از منوی باز شده گزینه Properties را انتخاب کنید.

3 – در پنجره باز شده گزینه Security را انتخاب کنید.

4 – در قسمت Server authentication تیک گزینه SQL Server and Windows Authentication Mode را فعال کنید.

5 – حال گزینه Connection را انتخاب کنید.

6 – در قسمت Remote server connections تیک گزینه Allow remote connections to this server را فعال کنید و سپس گزینه OK را انتخاب کنید.

7 – برای ثبت و اعمال تنظیمات بالا روی شاخه اصلی دیتابیس کلیک راست و گزینه Restart را انتخاب کنید.

8 – از شاخه اصلی دیتابیس و قسمت Security روی زیر شاخه Logins کلیک راست کنید.

9 – از منوی باز شده گزینه …New Login را انتخاب کنید.

10 – در پنجره باز شده ابتدا تیک گزینه SQL Server authentication را فعال کنید و در ادامه در قسمت Login name نام دلخواه خود را وارد کنید و سپس در قسمت Password و Confirm password رمز خود را وارد و تایید کنید.
نکته 1 : گزینه Enforce password policy برای تنظیم پسورد ایمن تر و مورد تایید SQL Server می‌باشد و بهتر است تیک این گزینه فعال باشد.
نکته 2 : تیک گزینه Enforce password expiration و User must change password at next login برای تنظیم پسورد یک بار مصرف است و در صورت عدم نیاز بهتر است این دو گزینه غیر فعال باشند.